Magda Bogucka „Zielona koperta”

Magda Bogucka „Zielona koperta”

„Zielona koperta” Magdy Boguckiej to jedna z nowości, które zostały wydane pod patronatem Korci mnie czytanie... Gdy informowałam Was o premierze tej powieści, wzbudziła ona spore zainteresowanie, mam nadzieję, że moja recenzja jeszcze bardziej Was zaintryguje...

Marianna, Anna i Teresa kiedyś były przyjaciółkami, jednak wydarzyło się coś, przez co ich drogi się rozeszły. Po latach Marianna i Anna dostają listy, w identycznych zielonych kopertach. W środku są zaproszenia na ślub Teresy. Czy kobiety pojawią się na uroczystości? Czy uda im się uporać z przeszłością i odbudować przyjaźń? 

Na kolejnych kartach poznajemy przeszłość trzech kobiet, to jak potoczyły się ich losy, co sprawiło, że popsuły się ich relacje. Czyżby stał za tym mężczyzna? 

Powieść podzielona jest na rozdziały i każdy z nich opowiada historię innej z bohaterek, od dzieciństwa do współczesności. Autorka stopniowo odkrywa przed nami karty, zdradza tajemnice kobiet, ich rozterki i nadzieje. Książkę czyta się szybko i lekko, a fabuła wciąga. Jest to opowieść o prawdziwej przyjaźni, takiej na całe życie, chociaż niepozbawionej rys, które niemal ją niszczą. Jednak gdy emocje opadną, a na wszystko uda się spojrzeć z dystansem, czasami można zapomnieć o dawnych urazach, przypomnieć sobie o tym, co łączy, zamiast rozdrapywać rany. Jest to powieść o miłości, szczęściu i życiowych wyborach. O losie, który lubi krzyżować nasze plany, ale też o rodzinie, która dla mylnie pojętego dobra potrafi zniszczyć szczęście najbliższej osoby. Trudno wymienić wszystkie podjęte tu tematy, co może dziwić, gdy spojrzymy na rozmiar tej książki. 

Mamy tu interesującą galerię postaci, oczywiście na pierwszy plan wysuwają się trzy wspomniane wcześniej kobiety. Ale oprócz nich pojawiają się też mężczyźni. Są wśród nich kochający, ciepli i opiekuńczy, ale też tacy, na których trudno liczyć, którzy nie radzą sobie ze sobą i własnym życiem... 

„Zielona koperta” to fascynująca opowieść, aż wierzyć się nie chce, że na nieco ponad stu stronach autorka podjęła tyle wątków i tematów, przedstawiła nam tyle postaci i tyle zawirowań losu. Książka zdecydowanie przypadła mi do gusty, szkoda tylko, że jest taka krótka. Chciałoby się więcej, znacznie więcej. 

Moja ocena: 8/10 

Za możliwość przeczytania tej książki dziękuję Wydawnictwu Manufaktura Słów. 


Magda Bogucka, Zielona koperta, Manufaktura Słów, 2020, 
ISBN: 978-83-66115-96-5 
Str. 128.

Komentarze

  1. Przyznam, że czuję się bardzo zachęcona. I jaka piękna okładka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również czuję się zachęcony. Podobnie jak Wiola. Gratuluję patronatu. Moim chyba jedynym patronatem były książki Agnieszki Steur - "Wojna w Jangblizji". Pozdrawiam ! Po kawie z mlekiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Nie znam "Wojny w Jangblizji" - polecasz? Również gorąco pozdrawiam!

      Usuń
  3. Fajnie, że autorka potrafiła ująć tyle ciekawych tematów na małej ilości stron ❤

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale bardzo mnie zainteresowała. ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem niezmiernie ciekawa Twoich wrażeń. Myślę, że to pozycja dla Ciebie.;)

      Usuń
  5. Bardzo ładna okładka, przyciąga uwagę ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak dla mnie idealna propozycja na listopadowe wieczory

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaciekawiłaś mnie tą wielowątkową książką :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem niezmiernie ciekawa, jakie zrobi na Tobie wrażenie. Polecam!

      Usuń
  8. Czuję się zachęcona do lektury, dziękuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Szczerze mówiąc jedną z bardziej zachęcających rzeczy jest długość tej książki - ostatnio przepadam za nieco krótszymi, a wartościowymi, nieprzegadanymi pozycjami, wręcz jestem takich złakniona. "Zielona koperta" brzmi jak doskonała listopadowa książka, aż ją dopisuję do listy!
    PS Gratuluję patronatu! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Ja też ostatnio bardzo sobie cenię krótkie powieści - tak bywa, gdy się nie ma prawie wcale wolnego czasu. ;)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty