Vladimir Osipov „Jutro nie nastąpi”

Vladimir Osipov „Jutro nie nastąpi”

Niedawno informowałam Was o premierze powieści „Jutro nie nastąpi”. Wiecie już, że została ona wydana pod patronatem Korci mnie czytanie... A ja wiem, że Wy jesteście ciekawi, co skrywa się za tym tytułem. Obiecałam Wam recenzję i dzisiaj właśnie z nią przychodzę. Vladimir Osipov to autor tej powieści, ale też Oficer Marynarki Wojennej, przedsiębiorca, mąż i ojciec. Marzy o społeczeństwie ludzi szczęśliwych, ale czy bohaterowie jego powieści tacy właśnie są? 

Fala tsunami uderzała w Europę, zniszczyła sporą część kontynentu, jednak to nie był koniec kłopotów. Przyszły kolejne kataklizmy i nieszczęścia. Ludność została zdziesiątkowana, a ci, którzy przetrwali, muszą wieść zupełnie inny żywot niż dotychczas. Nie jest łatwo. 

Mateusz wyrusza w podróż po Polsce, patrzy na to, jak wygląda teraz świat, jak żyją ludzie. Jest to niebezpieczna wędrówka, bez wygód i bez pewności, że wyjdzie z niej cało. Spotyka na swojej drodze nielicznych pozostałych na ziemi ludzi, niektórzy są nastawieni przyjaźnie, ale trafiają się też niebezpieczne sytuacje. 

„Jutro nie nastąpi” to podróż po Europie, od Trójmiasta aż po Ukrainę. Podróż niebezpieczna, ale też ciekawa, trudna i pouczająca. Mateusz podczas swej wędrówki snuje różne refleksje o tym, co się stało, o człowieku, funkcjonowaniu świata i ludzkiej duchowości. O tym, co było i minęło. O innych cywilizacjach, o kosmosie... Mnóstwo fascynujących przemyśleń, rozważań filozoficznych i ciekawostek. 

Podczas tej wędrówki bohater zdradza nam sporo informacji o sobie, ale bynajmniej nie jest łatwo zbudować z tych elementów obraz tego człowieka. Autor zdaje się nam to utrudniać, sprawia, że widzimy dosyć mglisty obraz, z którego dopiero z czasem stopniowo wyłaniają się pewne elementy. Nie jest to łatwa w odbiorze powieść, również język jakim jest napisana do takich nie należy. Książka wymaga skupienia, pewnego wysiłku myślowego, a przede wszystkim upodobania do tego typu rozważań. Może nawet odrobiny zacięcia filozoficznego, zainteresowania metafizyką i psychoanalizą. Jednak bez wątpienia warto zatopić się w tej rzeczywistości, razem z bohaterem tej powieści odbyć podróż po zrujnowanej Europie, ale też zajrzeć w głąb siebie. 

„Jutro nie nastąpi” to interesująca powieść o wędrowce po zniszczonej Polsce i Ukrainie. Jest to opowieść przesiąknięta filozofią i metafizyką. To książka wartościowa, ale niełatwa, warta przeczytania, ale nie każdy będzie w stanie się z nią zmierzyć. Tej powieści nie da się przeczytać na jedno posiedzenie, wymaga ona czasu, uwagi i cierpliwości, jednak warto dać jej szansę i zatopić się w tej niecodziennej rzeczywistości. Oryginalna, mocna i wartościowa! 

Moja ocena: 8/10 

Za możliwość przeczytania tej książki dziękuję Wydawnictwu Manufaktura Słów. 

Vladimir Osipov, Jutro nie nastąpi, Manufaktura Słów, 2020, 
ISBN: 978-83-66115-73-6, 
Str. 274.

Komentarze

  1. Muszę tę książkę przeczytać! Gratuluję patronatu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi naprawdę bardzo dobrze i zachęcająco. Moje gratulacje. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Na książkę z elementami filozofii i metafizyki muszę mieć odpowiedni nastrój.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zachęciłaś mnie swoją recenzją. Będę jaj poszukiwać. Gratuluję patronatu.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  5. Te rozważania filozoficzne i ciekawostki na swój sposób mnie zachęcają, ale na razie nie planuję książki czytać. Jednak fantastyka jest gatunkiem, w którym nie potrafię się już odnaleźć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może za jakiś czas się to zmieni? Ja miewam różne apetyty literackie.

      Usuń
  6. To chyba nie dla mnie książka :D

    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię książki pełne przemyśleń, zawsze wnoszą coś ciekawego :) Gratuluję patronatu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. To raczej nie dla mnie, ale gratuluję patronatu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Nie naciskam, zdaję sobie sprawę, że nie każdy odnajdzie się w tej powieści.

      Usuń
  9. Chyba będę musiała sięgnąć po tę pozycję. Gratulacje otrzymania patronatu nad książką!

    OdpowiedzUsuń
  10. Na chwilę obecną wolę coś lżejszego, ale polecę tę książkę mojej kuzynce, bo ona lubi bardziej ambitniejsze lektury.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję za patronat.
    Zapraszam na moją stornę fb autora:
    https://www.facebook.com/author.vladimir.osipov/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie. I polecam się na przyszłość. :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty