„Cicha noc. Świąteczne opowiadania kryminalne”

„Cicha noc. Świąteczne opowiadania kryminalne”

W okresie przedświątecznym lubię sięgać po książki o tematyce związanej z Bożym Narodzeniem, zazwyczaj są to wzruszające powieści, wprawiające mnie w podniosły nastrój i wyciskające ze mnie łzy. W tym roku jest jednak inaczej. Zamiast wyciskacza łez przeczytałam zbiór opowiadań kryminalnych. Są to utwory różnych autorów, ale łączy je jedno – ich akcja rozgrywa się w okresie świąt.

Mamy piętnaście utworów i piętnastu autorów, tych znanych i mniej popularnych. Są to Raymund Allen, Margery Allingham, H.C. Bailey, Nicholas Blake, Marjorie Bowen, Leo Bruce, G.K. Chesterton, Arthur Conan Doyle, Edmund Crispin, J. Jefferson Farjeon, Ralph Plummer, Dorothy L. Sayers, Joseph Shearing, Edgar Wallace, Ethel Lina White.

Nie będę Wam tu streszczała wszystkich opowiadań, nakreślę tylko fabułę jednego z nich, tego, które najbardziej mnie wciągnęło, zabrało do świata fantazji, ale też utrzymywało w stanie ciągłego napięcia. Autorce udało się po mistrzowsku podsycić moje emocje... Mowa o „Figurach woskowych” Ethel Line White.

Sonia jest młodą dziennikarką, jedyną kobietą w męskim zespole „Oldhampton Gazette”. W zaskakującym tempie udało jej się zbudować dobrą pozycję, zdetronizowała poprzedniego lidera, Huberta Poke'a, który ją za to znienawidził. Sonia jest żywiołową kobietą, pełną werwy, ale też uroku, z którego umiejętnie korzysta. Nie można jej odmówić ambicji, i to ona sprawiła, że dzisiejszy wieczór spędza w galerii figur woskowych. Udało jej się ukryć, gdy portier zamykał obiekt i teraz jest tu zupełnie sama, w ciemności, pośród figur, które za dnia wyglądają zupełnie niegroźnie, za to w nocy wydają się ożywać...

Wcześniej dwóch mężczyzn miało podobny plan do Sonii. Obaj zupełnie niezależnie od siebie spędzili noc w tym przybytku i żaden z nich nie wyszedł z tego żywy. Nie byli oni w zbyt dobrej kondycji, co najprawdopodobniej miało wpływ na finał ich historii, jednak nie zmienia to faktu, że oba zgony są dosyć dziwne, zagadkowe, straszne... Sonia nie jest strachliwą dziewczyną, uważa, że noc w galerii figur woskowych to pestka, ale jak się niebawem okaże, nawet tak twardo stąpająca po ziemi osoba może zwątpić...

Muszę przyznać, że byłam niezmiernie ciekawa, jakie jest wytłumaczenie tajemniczych zgonów i dziwnych zdarzeń, które stają się udziałem Sonii. Autorka świetnie buduje napięcie, obmalowuje nam obraz galerii figur woskowych nocną porą, emocje Sonii, gdy wraz z narastającym strachem zdrowy rozsądek idzie w zapomnienie. To naprawdę fascynująca opowieść.

Jako że mamy tu piętnaście utworów, różny jest ich poziom, różny jest też temat. Mamy tu morderstwa, ale też mniejsze i większe kradzieże. Nie są to współczesne opowiadania, a typowa klasyka kryminału. Pierwsze skrzypce gra to siła dedukcji, mamy kilka zagadek zamkniętego pokoju, jest różnorodnie, ale w tle za każdym razem mamy święta. Całość czyta się przyjemnie, chociaż przyznaję, że preferuję współczesne kryminały, bardziej dynamiczne, ale też chyba mniej wymagające. Niektóre z tych opowiadań pochłonęłam, inne czytałam z uwagą, ale jednak bez większego zachwytu.

Każdy z utworów poprzedzony jest krótką notką na temat autora i jego twórczości. Jako że nie wszystkie pojawiające się tu nazwiska, były mi znane, z chęcią dowiedziałam się trochę na ich temat. Dzięki temu mogłam też szerzej spojrzeć na zebrane tu dzieła. Kilka z nich sprawiło, że postanowiłam lepiej zgłębić twórczość ich autorów. Ciekawe, kiedy znajdę na to czas…

„Cicha noc” to bez wątpienia antologia, która jest warta uwagi. Wiele ciekawych nazwisk, niekoniecznie popularnych utworów, w końcu sporo fascynujących zagadek kryminalnych. Atutem tej książki jest różnorodność, mam nadzieję, że każdy znajdzie tu coś dla siebie. Jeżeli lubicie świąteczne lektury, a przejadły Wam się typowo bożonarodzeniowe ckliwe historie, to ten zbór jest dla Was. Warto sięgnąć po niego teraz, bo w tym okresie najłatwiej się w nim rozsmakować, ale myślę, że każdy czas na tę lekturę będzie dobry.

Moja ocena: 7/10

Za możliwość przeczytania tej książki dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka.


Praca zbiorowa, Cicha noc. Świąteczne opowiadania kryminalne, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2019,
ISBN: 978-83-8116-797-0,
Str. 328.

Komentarze

  1. Lubię od czasu do czasu zajrzeć do opowiadań. Tę antologię mam w planach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też cenię sobie opowiadania, ale nie sięgam po nie regularnie. :)

      Usuń
  2. Niedługo będę czytać tę książkę. Jestem jej bardzo ciekawa. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę powiedzieć że zapowiada się bardzo ciekawie. Chętnie przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  4. Przyznam szczerze, że nie przepadam za ciepłymi historiami świątecznymi, więc jest to ciekawa alternatywa. 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie przepadam za opowiadaniami, ale nie mówię nie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wręcz przeciwnie, ale nie sięgam po nie zbyt regularnie... :)

      Usuń
  6. Opowiadania kryminalne kocham ❤

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaciekawiłaś mnie tą pozycją. Nie widziałam jej nigdzie indziej i dlatego też z zaciekawieniem czytałam Twoją recenzję. Zdecydowanie moje klimaty więc zapisuję sobie tytuł

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię takie historie gdzie wydarzenia dzieją się w okresie świątecznym, ale ich fabuła odbiega zdecydowanie od standardów :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Po antalogie raczej nie sięgam, ale tą czuję się zainteresowana :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czyli mogę podkraść mojemu tacie :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Wprost idealne dla mojej siostry :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyżbyś miał już pomysł na przyszłoroczny prezent gwiazdkowy? ;)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty