Orson Scott Card, David Gerrold, Joe William Haldeman, Janet Kagan, Krzysztof Kochański, Marek Oramus, Łukasz Orbitowski, Piotr Gociek, Robert Reed, Rudy Rucker, Kristine Kathryn Rusch, Mirosława Sędzikowska, Connie Willis „Fantastyczne opowieści wigilijne”

Orson Scott Card, David Gerrold, Joe William Haldeman, Janet Kagan, Krzysztof Kochański, Marek Oramus, Łukasz Orbitowski, Piotr Gociek,  Robert Reed, Rudy Rucker, Kristine Kathryn Rusch, Mirosława Sędzikowska, Connie Willis „Fantastyczne opowieści wigilijne”

Mam wrażenie, że w literaturze świątecznej dominują romantyczne historie, często ckliwe, choć nie przeczę, że pełne uroku. Jednak ja od czasu do czasu lubię zakosztować czegoś zupełnie innego. Tym razem skusiłam się na zbiór fantastycznych opowiadań różnych autorów, polskich i zagranicznych. Orson Scott Card, David Gerrold, Joe William Haldeman, Janet Kagan, Krzysztof Kochański, Marek Oramus, Łukasz Orbitowski, Piotr Gociek, Robert Reed, Rudy Rucker, Kristine Kathryn Rusch, Mirosława Sędzikowska i Connie Willis oddali w nasze ręce po jednym opowiadaniu. Amatorom fantastyki być może niektóre z nich są znane, dla mnie wszystkie okazały się czymś nowym, ale czy ciekawym? 

Nan ma problem. W jej rodzinie wszyscy rozsyłają sobie co roku świąteczne gazetki, w których opisują, co wydarzyło się u nich w ostatnim czasie. W życiu Nan jest stagnacja, nie ma za bardzo o czym się rozpisywać. Czy w związku z tym może zrezygnować z rozsyłania gazetki? Niebawem okazuje się, że wokół Nan zaczynają się dziać dziwne rzeczy, dzieje się dużo dobrego, zadziwiająco dużo dobrego i trudno to zrzucić na magię świąt... 

Marianna Tadesco od roku jest na planecie Ucieszność. Pełni tu funkcję dyplomaty i nadal ma spory problem z odróżnieniem od siebie poszczególnych tubylców. Zaprzyjaźniła się z Tatepem i z przyjemnością dzieli się z nim opowieściami o swojej planecie. Teraz opowiada mu o Gwiazdce, związanych z nią tradycjach i o tym, że planuje również na ich planecie obchodzić to święto, i to już niebawem. Czy tubylcy dadzą się oczarować świątecznej magii? 

Wprowadziłam Was do pierwszego z opowiadań zatytułowanego „Gazetka” i ostatniego, czyli „Mistrzowskiego posunięcia dziadka do orzechów”, oczywiście pomiędzy nimi jest całe mnóstwo innych, bardzo różnych opowieści. Autorzy zabierają nas w odmienne miejsca i czas. Gwarantują różnorodne emocje, wrażenia i odczucia. Mamy tu przybyszy z kosmosu, czarodziejów, podróże w czasie, ale też alternatywne podejście do narodzin Jezusa. W końcu mamy też Gwiazdkę, która zamiast być czymś wyczekiwanym, jest dramatycznym czasem, którego się boimy i który przynosi tylko strach, smutek i zmartwienia. 

Muszę przyznać, że dałam się wciągnąć w opisane tu historie. Oczywiście nie wszystkie pochłonęły mnie tak samo mocno. Jedne były zachwycające, inne może ciut mniej dobre, ale każde z nich ma w sobie coś, każde czyta się lekko i z zainteresowaniem. Są emocje, zawiłość relacji międzyludzkich, walka dobra ze złem, są intrygi, zagadki, niesamowite przygody, są światy, o których możemy śnić. To piękny zbiór, który oczarował mnie, ale też rozbudził mój apetyt na fantastykę i twórczość wspominanych tu trzynastu autorów. Do tego muszę też dodać, że książka jest po prostu ładna. Twarda oprawa z obwolutą i ciekawa okładka to bez wątpienia walory tej publikacji. 

Piotr Gociek to autor jednego z opowiadań z tego zbioru, ale też osoba, które stoi za doborem utworów do tej antologii. Napisał on krótkie wprowadzenie do książki, a na końcu przybliżył nam sylwetki poszczególnych autorów. Dla mnie jako laika w tym temacie to bardzo przydane informacje, które bez wątpienia zainspirowały mnie do dalszej eksploracji fantastyki. 

Tytuł „Fantastyczne opowieści wigilijne” można interpretować dwojako i bez wątpienia oba znaczenia są prawidłowe. Gorąco zachęcam Was do tej emocjonującej, fascynującej i zaskakującej podróży literackiej, do innego spojrzenia na Gwiazdkę i ten magiczny czas. Koniecznie przeczytajcie, z pewnością nie będziecie się nudzić! 

Moja ocena: 9/10 

Za możliwość przeczytania tej książki dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka. 


Orson Scott Card, David Gerrold, Joe William Haldeman, Janet Kagan, Krzysztof Kochański, Marek Oramus, Łukasz Orbitowski, Piotr Gociek, Robert Reed, Rudy Rucker, Kristine Kathryn Rusch, Mirosława Sędzikowska, Connie Willis, Fantastyczne opowieści wigilijne, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2020, 
ISBN: 978-83-8202-081-6, 
Str. 404. 
Czytam zekranizowane książki

Komentarze

  1. Orson Scott Card - to mówi samo za siebie. Niegdyś się nim zaczytywałem. Zacny to Autor. Ale teraz stawiam na (powoli) literaturę faktu. Pozdrawiam po dniu pełnym zakupów i kosmetycznych krzątań w mieszkaniu. Dobrej Nocy !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Zbiór polecam z całego serca! Czasami warto sięgnąć po coś innego, więc namawiam do zrobienia wyjątku dla tej publikacji. :) Miłej nocy!

      Usuń
  2. Chyba te pozycja będzie musiała poczekać na przyszłe święta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cierpliwie poczeka i mam nadzieję, że rozkocha Ciebie w sobie. :)

      Usuń
  3. Wiele dobrego słyszałam już o tej książce. Kiedyś będę musiała zapoznać się z tym cyklem.

    OdpowiedzUsuń
  4. oja! to jest zdecydowanie pozycja lda mnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie przeczytaj, jeśli nie w stycznie, to może w grudniu?

      Usuń
  5. Ja nie odnajduję się ani w fantastyce jako gatunku literackim, ani w opowiadaniach. Wolę zdecydowanie dłuższe formy, więc pomimo licznych pochlebnych opinii na temat tej antologii i ciekawych nazwisk, odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Nic na siłę, ale gdybyś w przyszłości zmaniła zdanie, to gorąco polecam. Zbiór jest różnorodny, więc myślę, że mogłabyś w nim znaleźć coś dla siebie. Gorąco polecam!

      Usuń
  6. lubię czytać od czasu do czasu książki z nurtu fantastyki:) fajny sposób na relaks umysłowy w tych czasach dzisiejszych

    OdpowiedzUsuń
  7. Przymierzam się do przeczytania tej książki, bo dużo dobrego o niej słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Skusiłabym się na takie opowiadania :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Myślę, że w grudniu po nią sięgnę... Tytuł już zanotowany :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Słyszałam o tej książce na innym blogu i jestem jej ogromnie ciekawa. Na pewno przeczytam ją w któreś święta :D
    weruczyta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetna decyzja. Polecam! Jedna z lepszych świątecznych książek jakie czytałam.

      Usuń
  11. Jestem ciekawa tej książki. A które opowiadanie podobało Ci się najbardziej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudny wybór, bo było ich sporo i były różnorodne. Dwa wspomniane w recenzji zdecydowanie utkwiły mi w pamięci. Bardzo zafascynowało mnie też "Dziecko z Marsa"... Pewnie gdybym zaczęła się głębiej zastanawiać, to zaraz wymieniłabym prawie wszystkie. :)

      Usuń
  12. Raczej mnie nie ciągnie do tej książki :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty