Trzy krótkie opinie - „Stramer”, „Książka wszystkich rzeczy” i „Mróz”

Dzisiaj przychodzę do Was z kolejną porcją krótkich opinii o książkach. Zaczniemy od wizyty w przedwojennym Tarnowie, potem poznamy Thomasa, który marzy o tym, by być szczęśliwym człowiekiem, a zakończymy mroźną opowieścią Marcina Ciszewskiego.

Mikołaj Łoziński "Stramer"

Trzy krótkie opinie - „Stramer”, „Książka wszystkich rzeczy” i „Mróz”

"Stramer" to opowieść o żydowskiej rodzinie, o życiu jej członków, planach, marzeniach i nadziejach. O dorastaniu, wielkich ideałach, miłości, zdradzie, mniejszych i większych potknięciach. Wyjątkowo nie jest to powieść o holokauście, ale o okresie przed drugą wojną światową. Obserwujemy zmieniające się nastroje społeczne i sytuację polityczną. Czytamy o tym, jak żyło się wtedy w Polsce. Możemy się poczuć, jakbyśmy wędrowali wraz Nathanem uliczkami ówczesnego Tarnowa i słuchali, jak ten cały czas wspomina Nowy Jork i wszędzie widzi dobry interes, który niestety zawsze kończy się wielką klapą... Poznajemy jego żonę Rywkę, bardzo wyrozumiałą kobietę, oraz szóstkę ich dzieci, z którymi nie ma szans na nudę...

To ciekawa saga rodzinna, wielowątkowa i oddająca klimat czasów, ale w moim odczuciu trochę nierówna. Są fragmenty świetne, a momentami trochę wieje nudą. Mimo to powieść czyta się szybko i lekko. Autorowi udało się wpleść w fabułę sporo smaczków, dobrego humoru i wiele emocji. Niestety zakończenie pozostawiło mnie z pewnym niedosytem. Słuchałam audiobooka i ten nagle się skończył... Jak dla mnie zupełnie niespodziewanie. Cóż, "Stramer" to powieść warta uwagi, dobra, ale nieidealna.

Moja ocena: 7/10

Mikołaj Łoziński, Stramer, Wydawnictwo Literackie, 2020,
ISBN: 978-83-08-06991-2,
Czas: 12 godz. 21 min.

Guus Kuijer "Książka wszystkich rzeczy"

Trzy krótkie opinie - „Stramer”, „Książka wszystkich rzeczy” i „Mróz”

"Książka wszystkich rzeczy" bardzo mnie zaskoczyła. Spodziewałam się przyjemnej opowiastki dla dzieci, a otrzymałam mądrą, trudną i wartościową pozycję. Nie jest to książka dla maluchów, ale raczej dla tych nieco starszych dzieci. O czym w niej przeczytacie?

Thomas chce być w przyszłości szczęśliwym człowiekiem. Na dzień dzisiejszy nie do końca tak jest. Jego ojciec jest fanatykiem religijnym, w biblii szuka odpowiedzi na nurtujące go pytania, ale też usprawiedliwienia swych niegodnych czynów. Widzi u wszystkich wady, tylko nie u siebie. Bije żonę, terroryzuje dzieci, wszystko w zgodzie z własnymi przekonaniami. Życie chłopca zmienia się, gdy nawiązuje bliższe kontakty z sąsiadką, uważaną przez dzieci za czarownicę...Thomas jest bystrym chłopcem i widzi wiele rzeczy niedostrzegalnych dla innych ludzi.

Książka podejmuje wiele ważnych tematów, od religijnego fanatyzmu, po przemoc w rodzinie, a przede wszystkim, jak takie rzeczy wpływają na życie dziecka. Pokazuje jak czuje się bezbronna istotka w takiej patowej sytuacji i jak wpływa to na jej przekonania, również te religijne. Jest to też opowieść o prawdziwej odwadze. Bardzo mocna książka dla dzieci, dająca do myślenia, poruszająca i wzruszająca.

Moja ocena: 9/10

Guus Kuijer, Książka wszystkich rzeczy, Dwie siostry, 2020,
ISBN: 978-83-815-0180-4,
Czas: 2 godz. 51 min.

Marcin Ciszewski "Mróz"

Trzy krótkie opinie - „Stramer”, „Książka wszystkich rzeczy” i „Mróz”

Ciągle bombardowani jesteśmy informacjami o globalnym ocieplaniu. Co raz rzadziej mamy szansę cieszyć się urokami prawdziwej zimy, czy też przeklinać związane z nią problemy. Marcin Ciszewski zabiera nas w sam środek katastrofy meteorologicznej. Na zewnątrz jest zimno, śnieżnie i wietrznie, a będzie jeszcze gorzej. Do tego są osoby, które zamierzają wykorzystać te trudne warunki do swoich celów...

"Mróz" to wciągający i bardzo ciekawy thriller. Ogólnie nie przepadam za wątkami politycznymi i panoszącymi się na prawo i lewo służbami bezpieczeństwa, a mimo to książka bardzo mnie zainteresowała. Trzaskające mrozy stworzyły świetne tło do opisanych tu wydarzeń. W powieści dzieje się sporo, początkowo miałam nawet wrażenie, że za dużo. Na szczęście ten chaos okazuje się być zamierzony i szybko wyłonia się z niego klarowny obraz sytuacji. Fabuła wciąga i zaskakuje, nie pozwala na nudę i wytchnienie. Cóż, było to moje pierwsze spotkanie z prozą Marcin Ciszewskiego, z pewnością nie ostatnie.

Moja ocena: 8/10

Marcin Ciszewski, Mróz, Marcin Ciszewski RU,
ISBN: 978-83-9300-663-2
Czas: 14 godz. 27 min.

Komentarze

  1. Wszystkie trzy opinie są bardzo ciekawe. Mnie zainteresowała pierwsza :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. "Stramera" mam w planach, ale póki co staram się skupiać na tym co już mam w domu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też staram się tak robić, ale zazwyczaj mi to nie wychodzi. ;)

      Usuń
  3. Nie słyszałam o żadnej z tych książek. Najbardziej zainteresowała mnie ,,Książka wszystkich rzeczy", ale może i po pozostałe dwie sięgnę.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ,,Książka wszystkich rzeczy" jest świetna. Polecam z całego serca! Na pozostałe też warto zwrócić uwagę. :)

      Usuń
  4. Ciekawe opinie, czytałam Ciszewskiego i bardzo mi się podobało, a trzaskające mrozy wzbudzały ciarki na plecach ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszy tytuł mnie zainteresował.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawe propozycje ^^ myślę że po twoich recenzjach jak trafię to sięgnę;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty