Harper Lee "Zabić drozda"

Harper Lee "Zabić drozda"

"Zabić drozda" od dawna figurowało na mojej liście książek, które koniecznie muszę przeczytać, ale jak wiecie, jest to bardzo długa lista, więc zwykle od trafienia na nią do przeczytania danego tytułu musi minąć sporo czasu. A do tego, gdy jedna powieść z niej znika, w jej miejsce pojawiają się trzy kolejne... Szanse na uporanie się z całą listą są raczej niewielkie, ale zawsze warto próbować. Do sięgnięcia po "Zabić drozda" zmobilizowało mnie wydanie kontynuacji tej powieści, czyli książki "Idź, postaw wartownika". Chociaż ta druga w rzeczywistości została napisana przed znanym i cenionym dziełem, jakim jest "Zabić drozda", to faktycznie jest jego kontynuacją. Przyznam, że miałam spory dylemat, czy czytać te książki w kolejności ich napisania, czy zgodnie z chronologią opisanych w nich zdarzeń. Wybrałam ten drugi wariant, ale czy słusznie?

Są lata trzydzieste dwudziestego wieku. W małej miejscowości Maycomb w stanie Alabama mieszka Atticus Finch z dwójką dzieci. Jest on adwokatem, jego żona nie żyje, a on z pomocą służącej i przyjaciela rodziny w jednej osobie, czyli Calpurnii, stara się wychować dwójkę rozrabiaków na dobrych ludzi. Jego metody wychowawcze mogą niektórych dziwić, ale odnoszą zamierzony efekt. Dzieciaki zwracają się do ojca po imieniu, wiedzą, że zawsze mogą liczyć na jego zrozumienie i wyjaśnienie nurtujących je pytań.

Dzieci bardzo interesują się sąsiadem, Boo Radleyem, który nigdy nie opuszcza swojego domu. Skoro nigdy go jeszcze nie widziały, powątpiewają w jego istnienie. Sąsiad z jednej strony ich fascynuje, z drugiej – przeraża.

Atticus dostaje sprawę swojego życia. Zostaje wyznaczony na obrońcę z urzędu Toma Robinsona, Murzyna oskarżonego o pobicie i zgwałcenie białej dziewczyny. Chociaż nie ma konkretnych dowodów winy chłopaka, to sprawa i tak wydaje się z góry przegrana. Atticus zrobi wszystko, by go wybronić, ale słowo czarnego mężczyzny nie liczy się zbyt mocno w obliczu oskarżeń białych ludzi, nawet jeśli Ci drudzy nie są zbyt wiele warci.

"(...) Jem, mówię ci, że istnieje tylko jedna odmiana ludzi. Ludzie".

"Zabić drozda" to naprawdę wspaniała lektura, podczas której przenosimy się do Alabamy z początku ubiegłego wieku. Obserwujemy ówczesne stosunki społeczne, to jak traktowani byli wtedy czarnoskórzy, jak wielu ludzi oceniało ich bardzo stereotypowo, niesłusznie posądzało o wszelkie przewinienia. Absurdalnie Ci sami ludzie, którzy traktowali Afroamerykanów jak śmieci, byli bardzo wzburzeni postępowaniem Hitlera, tym, że ten mordował Żydów, których jedyną winą było to, że byli Żydami. Zdaje się, że tylko dzieci w swojej prostocie dostrzegały, jakie to jest obłudne i niesprawiedliwe. Oczywiście to tylko jeden z wielu podjętych tu tematów.

Książkę czyta się świetnie, napisana jest przystępnym językiem, ale też z dbałością o szczegóły. Daje nam ona spory materiał do przemyśleń, ale przede wszystkim pozwala w bardzo miły sposób spędzić ze sobą czas.

Trudno nie polubić dwójki młodych bohaterów – ośmioletniej Jean Louise, zwanej przez wszystkich Skautem, oraz trzynastoletniego Jema, którym nie brakuje szalonych pomysłów, ciekawości świata i odwagi, by powiedzieć, co myślą. Ojciec dzieciaków ma dobre serce, przykłada się do swojej pracy, ale też z całego serca stara się zrozumieć swoje pociechy, traktować je z szacunkiem i sprawiedliwością.

"Zabić drozda" to naprawdę świetna i bardzo mądra lektura, która myślę, że na długo pozostanie w mojej pamięci i moim sercu. To jedna z tych książek, które trzeba przeczytać, ale których lektura nie jest ani trochę nużąca. Jestem bardzo ciekawa, czy tak samo jest z kontynuacją tej książki i jak spisali się twórcy filmu, który został nakręcony na podstawie tej powieści. Wiecie coś na ten temat?

Moja ocena: 9/10

Harper Lee, Zabić drozda, Dom Wydawniczy REBIS, 2015,
ISBN: 978-83-7301-547-0,
Str. 424.

Cytat pochodzi z recenzowanej książki.


 Czytam zekranizowane powieści


Zabić drozda [Harper Lee]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

Komentarze

  1. Bardzo się cieszę, że książka Ci się spodobała :) To jedna z tych lektur, które po prostu trzeba przeczytać - mądra, prowokująca do myślenia i skłaniająca do otwarcia umysłu na to, co inne i nieznane. Dobra zarówno dla dzieci jak i dorosłych.
    A teraz czekam na Twoją opinię na temat "Idź, postaw wartownika" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo chcę przeczytać tę książkę i wierzę, że w końcu mi się uda. Nie wiem kiedy dokładnie, ale nie spieszę się. Po prostu kiedyś przyjdzie na nią czas.

    OdpowiedzUsuń
  3. przypomniałaś mi książkę którą czytałam dawno temu jako lekturę szkolną. dobra i dająca dużo do myślenia. nie wiedziałam żę jest kontynuacja tej książki, chętnie sama też jej poszukam i przeczytam, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorąco polecam. Warto przeczytać, chociażby żeby wyrobić sobie własne zdanie. :)

      Usuń
  4. koniecznie muszę nadrobić, niestety jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. A i ja ją przeczytałam w te święta. Ale spodziewałam się większej akcji.
    O ekranizacji wiem, że jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakoś tak jest, że wielkie dzieła zachwycają czym innym, niekoniecznie szybkim tempem akcji. :) Sama muszę przyznać, że nie wszystkie cenię i lubię. Ten tytuł akurat mnie oczarował.

      Usuń
  6. Niestety nie przepadam za czytaniem klasyki, ale może kiedyś z czystej ciekawości obejrzę ekranizację.

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie też ta książka od dawna jest na liście do przeczytania. Wydaje mi się, że jej tematyka jest bardzo ważna. Nie wiedziałam tylko, że jest kontynuacja ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kontynuacja dopiero niedawno pojawiała się w księgarniach.

      Usuń
  8. Dziękuję za opinię! Chętnie przeczytam ''Zabić drozda''!
    Buziaki :*
    http://cudowneksiazki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka szalenie mi się podobała. Niestety, o ekranizacji nic nie wiem, ale na pewno ją poznam! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem właśnie w trakcie czytania! :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Od dłuższego czasu przymierzam się do tej książki, na pewno przeczytam, interesuje mnie ten czas w Ameryce. Korciu, pomyślności w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
  12. Już wiele dobregp słyszałam otej książce i z pewnością jesy ona pozycją, ktora predzej czy pozniej musze koniecznie przeczytac
    Pozdrawiam i zapraszam na nową recenzję:

    http://kruczegniazdo94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że tytuł szybko trafi w Twoje ręce.
      Pozdrawiam!

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty