Parnaz Foroutan "Dziewczyna z ogrodu"

Wydawnictwo Kobiece dopiero od niedawna istnieje na naszym rynku, ale mam wrażenie, że już zdobyło sporą popularność. Założyły je kobiety dla kobiet. Na stronie wydawnictwa możemy przeczytać, że jego "misją jest dostarczenie unikalnych, niebanalnych i intrygujących książek tworzonych przez kobiety i dedykowanych tylko dla kobiet. Książek, które odpowiedzą na wyzwania współczesnej kobiety, będą niczym drogowskazy umożliwiające rozwiązanie wielu problemów i posłużą za katalizatory zmian, których kobiety – po lekturze książek Wydawnictwa Kobiecego – będą dokonywać więcej i świadomiej". Czy "Dziewczyna z ogrodu" Parnaz Foroutan odpowiada temu właśnie opisowi?

Mahbube dorastała bez matki, która umarła, gdy dziewczyna była bardzo mała. Dziewczyna od zawsze próbowała dociec, co było przyczyną śmierci jej mamy. Zwykle słyszała, że to sprawy kobiece. Jednak Chorszid nie umarła na żadną z chorób, które nękają ciało, zachorowała jej dusza... "Dziewczyna z ogrodu" to opowieść o życiu tej kobiety, jej męża, szwagra i szwagierki. To historia życia dwóch par, którym wiodło się dosyć dobrze, no może poza jedną kwestią. Rachel i Aszer nie mogli doczekać się potomstwa. Kobieta wiedziała, że jeśli nie da mężowi syna, to ten przyprowadzi do domu kolejną żoną, a może nawet rozwiedzie się z nią i ją odeśle. Rachel bardzo chciała sprostać tym wymaganiom, chciała zajść w ciążę i urodzić dziecko. Niestety czas leciał i nic się w tej kwestii nie zmieniało...

Rzecz dzieje się w Iranie w dwudziestym wieku. Nie ma tam mowy o równouprawnieniu kobiet, o tym, żeby mogły one same decydować o sobie. Wszystkie ważne decyzje podejmują za nie najpierw ojcowie, a potem mężowie, których oczywiście też nie wybierają sobie same. Ich wartość mierzona jest ilością urodzonych dzieci, najlepiej synów. Muszę jednak w tym momencie podkreślić, że główni bohaterowie wcale nie są Muzułmanami, są bogatymi Żydami, a mimo to w ich życie codziennie wdziera się Islam i w zasadzie nie da się tego uniknąć...

Zawsze gdy czytam takie opowieści, cieszę się, że żyję w Europie w dwudziestym pierwszym wieku i mam nadzieję, że nigdy nie będę musiała się bezpośrednio zmierzyć z taką niesprawiedliwością, z takim traktowaniem kobiet. Jednak "Dziewczyna z ogrodu" to nie tylko opowieść o irańskich kobietach, to też książka o pragnieniu posiadania potomstwa, o potrzebie pozostawienie po sobie śladu i o miłości matki do dziecka.

Sama tematyka nie jest łatwa, chociaż bardzo ciekawa i emocjonująca. Autorka w interesujący sposób łączy teraźniejszość z przeszłością, co może nie ułatwia odbioru opowieści, ale z pewnością dodaje jej pewnego uroku. Niekiedy przez te przeskoki w czasie miałam zamazany obraz rzeczywistości, jednak z czasem z tej mgły wyłoniła się w pełni klarowna historia. Ogólnie czyta się ją bardzo dobrze. Niejednokrotnie łapałam się na tym, że nie mogę się od niej oderwać, że obiecuję sobie, iż czytam jeszcze tylko jedną stronę i idę się zająć obowiązkami, a faktycznie zawsze przerzucałam znacznie więcej kartek. Jednak nie wiem, czy jest to książka, którą można przeczytać na jedno posiedzenie. Wydaje mi się, że nie. Ja kilka razy potrzebowałam małego oddechu od ludzkiej niesprawiedliwości, od tego męskiego świata, w którym kobiety nie mają prawa marzyć.

Jest to opowieść rozdzierająca serce każdej kobiety, a w szczególności matki. Poruszyła ona wiele strun mojej duszy, sprawiła, że na chwilę przeniosłam się do zupełnie innej rzeczywistości. Cóż, trzeba przyznać, że powieść "Dziewczyna z ogrodu" to świetny debiut, który w pełni spełnił moje oczekiwania, a jednocześnie doskonale wpisuje się w założenia Wydawnictwa Kobiecego.

Oczywiście polecam!

Moja ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania tej książki dziękuję Wydawnictwu Kobiecemu.


Parnaz Foroutan, Dziewczyna z ogrodu, Wydawnictwo Kobiece, 2016.
ISBN: 978-83-65170-39-2,
Str. 270.

Dziewczyna z ogrodu [Parnaz Faroutan]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

Komentarze

  1. Chciałbym skusić się na tę oraz wiele innych książek, ale potrzebowałabym jeszcze kilku żyć, aby wszystko przeczytać.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Miejsce akcji i tło kulturowe bardzo mnie przyciąga, a fabuła intryguje. Wydaje się, że to świetna lektura. Bardzo chciałabym ją poznać, zwłaszcza, że na ten tytuł zwróciłam już uwagę przy okazji zapowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też przyciągają odległe kultury, ta inność, którą czasami ciężko zrozumieć. Książkę oczywiście gorąco polecam!

      Usuń
  3. Nie mogę się doczekać, kiedy ją przeczytam! Wydaje się mocno inspirująca! ;)

    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do siebie ;)
    http://tylkomagiaslowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jest inspirująca, poruszająca i piękna. :) Polecam i również pozdrawiam. :)

      Usuń
  4. To już dzisiaj druga recenzja tej książki, która zachęca do jej przeczytania. Okładka jest prześliczna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że książka zbiera dobre recenzje. Mam nadzieję, że trafi do jak najszerszego grona czytelników. :)

      Usuń
  5. Jestem już po lekturze tej książki, którą "połknęłam" w rekordowym dla mnie ostatnio tempie dwóch dni! Również szykuję się do recenzji, nie mogłam się jednak powstrzymać i przeczytałam Twoją, Korciu:) Książka mnie zachwyciła, choć podchodziłam do niej z mieszanymi uczuciami. Sama będąc matką, nie byłam sobie nawet w stanie wyobrazić tragedii Chorszid i wyboru, który dokonano za nią. Mocno mną ta lektura wstrząsnęła i, podobnie jak Ty, doceniłam to, że jestem Europejką.
    Ściskam całą Waszą trójkę (Marka sobie też pozwolę:) bardzo mocno!
    M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie spodziewałam się tak wzruszającej, pięknej i rozkładającej na łopatki lektury. Popłakałam się nad losem Chorszid i wszystkich kobiet, które straciły dziecko, w ten czy inny sposób.
      Dziękujemy i również mocno Was ściskamy!

      Usuń
  6. Ja od kilku lat jestem przesycona tego typu tematyką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Ja w ostatnim czasie mało takich tytułów czytałam, więc chętnie nadrobię. :)

      Usuń
  7. Nie znam tego wydawnictwa, ale jak widzę warto się poznać. A Twoja recenzja utwierdziła mnie tylko w tym, by za tą książką się rozejrzeć:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydawnictwo jest nowe, więc masz prawo jeszcze go nie znać. Wiem, jakie książki lubisz, więc jestem pewna, że znajdziesz w ich ofercie coś dla siebie.

      Usuń
  8. Planuję przeczytać. Ciekawa fabuła i bardzo ładna oprawa :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mama już na mnie wymogła obietnice, że jej kupię tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka zapowiada się ciekawie. Sama obecnie czytam kolejną książkę dziejącą się na bliskim wschodzie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka zapowiada się ciekawie. Sama obecnie czytam kolejną książkę dziejącą się na bliskim wschodzie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie czytam tę książkę, ale już jestem nią oczarowana :)
    Historia jedyna w swoim rodzaju. Jestem bardzo ciekawa zakończenia :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam już kilka recenzji tej książki i mam na nią coraz większą chęć!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty