Andrzej Coryell "Niewierność nad wiernościami. Aforyzmy i mała proza"

Andrzej Coryell "Niewierność nad wiernościami. Aforyzmy i mała proza"
"Niewierność nad wiernościami" Andrzeja Coryella to zbiór aforyzmów i małej prozy. Czym jest aforyzm? To "krótkie, zwięzłe powiedzenie, błyskotliwe sformułowane, zawierające jakąś myśl filozoficzną, naukę moralną lub życiową". Muszę przyznać, że nie jestem fanką takich zbiorków. Kocham powieści, a do aforyzmów podchodzę z dystansem. Cenię sobie te wplecione w fabułę, ale już takie nagromadzenie ich w jednej książce niekoniecznie mnie kręci. Mimo tego dałam szansę temu zbiorkowi, bo przecież trzeba się rozwijać i poszerzać horyzonty. Co z tego wyszło?

Bez wątpienia trudno ocenić taki zbiorek, na który składa się wiele krótkich tekstów, jedno lub kilkuzdaniowych myśli. Chętnie podzielę się z Wami paroma aforyzmami, które wpadły mi w oko. Oto one:

"Czas jest Twoim sprzymierzeńcem, przyjacielem, któremu ufasz. Cichy, wierny, wspiera żywych i karmi. Kiedy w nim w końcu znikniesz, obdarzy cię snem, którym nigdy się nie znudzisz".
"Świat bez ludzi byłby bardziej ludzki".
"Kobieta jest jedynym aniołem z krwi i kości".
"W raj wierzą na ogół ci, którzy innym robią z życia piekło".
"Na przeszłość za późno, na przyszłość za wcześnie, na teraźniejszość czasu brak".
"Wolałbym, by perfumy pachniały kobietami, a nie na odwrót".
"Myśli dzielą się na celne, niecelne i niewypały".
"Dedykacja, w przeciwieństwie do treści książki, nie może zawierać błędu".
"Naraz zdumieni odkrywamy, że zestarzeliśmy się: wczoraj młodsi od bohaterów naszych ulubionych książek, teraz zrównaliśmy się, nie przegoniliśmy ich wiekiem. To, co wydawało się trudno osiągalne, jest już poza nami. Teraz już wiemy: oni pozostaną tacy, jacy byli, kiedy spotkaliśmy się po raz pierwszy. Wkrótce, jeśli czas pozwoli, przerośniemy i powieściowych starców, a wtedy po raz ostatni zamkniemy księgę o nas samych".

"Moje aforyzmy dzielą się na żartobliwe i poważne. Ale sprawa się nieco komplikuje. Te żartobliwe dzielą się na żartobliwe i poważne, a te poważne na poważne i żartobliwe. Te z kolei... Mówiąc żartobliwie i poważanie, można to ciągnąć w nieskończoność powagi i żartobliwości".
"Filozof to ktoś, kto nie zna odpowiedzi na pytania, których nie zadaje społeczeństwo".

To taka mała próbka tego, co znajdziecie z książce Andrzeja Coryella. Poszczególne myśli zostały pogrupowane tematycznie. Przeczytacie więc o początku, wieczności, życiu, człowieku, rodzicach, kochankach, zbrodni, filozofii, obyczajach i wielu innych zagadnieniach. Dla każdego coś miłego.

Chociaż nie jestem fanką tego typu twórczości, sporo z tych myśli do mnie trafiło, wiele mi się spodobało, zachwyciło swoją prostotą, mądrością i trafnością. Przeczytałam całość, może nazbyt szybko, może niewystarczająco uważnie. Może gdy zajrzę do tej książki za jakiś czas wiele z tych sformułowań nabierze dla mnie nowego znaczenia. Czas pokaże, ale bezsprzecznie już dziś mogę uznać tę lekturę za bardzo udaną. Autor potrafi formułować bardzo zgrabne, ostre, często niepozbawione cynizmu stwierdzenia. Kipi z nich inteligencja ubrana w piękny styl. Z całą pewnością jest to trudna forma, nie jest łatwo zachwycić czytelnika pojedynczymi zdaniami, sprawić, by po kilku stronach nie porzucił czytania. Panu Andrzejowi wszystko to wychodzi świetnie.

Oczywiście nie ze wszystkim myślami Coryella się zgadzam, ale spora ich część jest mi bardzo bliska. Warto spojrzeć na świat czyimiś oczyma, pomyśleć i skonfrontować swój światopogląd z tym autora.

Ta książka udowodniła mi, że warto być otwartą na różne formy literackie, że nie można się zamykać w granicach tego, co znamy i lubimy. Nie zakochałam się jeszcze w aforyzmach, ale zaczynam je cenić. Jednocześnie uważam, że Ci z Was, którzy chętnie sięgają po aforyzmy, lubią je czytać, łapać te ostre jak brzytwa myśli, z pewnością będą oczarowani tym zbiorkiem. Wam szczególnie polecam „Niewierność nad wiernościami”, ale i tacy laicy jak ja znajdą w tej pozycji coś dla siebie.

Gorąco polecam. Pamiętajcie, że myślenie zazwyczaj nie boli.

Moja ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania tej pozycji serdecznie dziękuję autorowi.

Andrzej Coryell, Niewierność nad wiernościami. Aforyzmy i mała proza, Oficyna Wydawnicza ATUT, 2015,
ISBN: 978-83-7977-038-0,
Str. 344.

Cytaty pochodzą z recenzowanej książki.
Definicja słowa aforyzm pochodzi ze strony: SJP.

Komentarze

  1. To może być dla mnie ciekawe wyzwanie literackie. Nie mówię nie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie pamiętam, kiedy ostatnio czytałam jakieś aforyzmy, a ostatnio zastanawiałam się nad jakąś czytelniczą odskocznią od długich powieści :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami warto sięgnąć po coś innego. Ja z pewnością jeszcze wrócę do tego tomiku. :)

      Usuń
  3. Jestem ciekawa tej publikacji :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się z tym, że warto być otwartym na różne formy literackie, ale akurat aforyzmy jakoś do mnie nie przemawiają. Może kiedyś, ale na pewno nie teraz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Preferencje się zmieniają, więc kto wie. :) Ja też nie jestem fanką tego typu zbiorów, a jednak czytałam go z przyjemnością.

      Usuń
  5. Świetne cytaty, zapisałam kilka. I też jestem zdania, że trzeba próbować różnych form literackich. To ubogaca i otwiera umysł:) Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. Dlatego właśnie się odważyłam i jestem z tego powodu bardzo zadowolona. :) Pozdrawiam i oczywiście polecam!

      Usuń
  6. Może kiedyś.. Ale obecnie to nie jest chyba odpowiedni u mnie czas na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty